+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Koncepce mediální výchovy – 12. hodina: Je to obrázek či fotografie?

Koncepce mediální výchovy – 12. hodina: Je to obrázek či fotografie?

Cíle:

  • Vizuální gramotnost
  • Spolupráce ve skupině
  • Formulace myšlenek

Předmět:

  • Výtvarná výchova
  • Pracovní činnosti
  • Člověk a jeho svět

Průběh hodiny:

  • Začátkem hodiny pokládáme otázku dětem, jaký je rozdíl mezi fotografií a obrázkem. Necháme děti chvíli debatovat ve dvojicích a poté si postřehy sdílíme a napíšeme tabuli (například obrázek trvá déle nakreslit, někdo neumí kreslit apod.). 
  • Ptáme se, jestli můžeme svět zachytit lépe obrázkem nebo fotkou, a proč. 
  • Děti následně rozdělíme do skupin po 4-5 tak, aby v každé skupině byl alespoň jeden mobilní telefon s fotoaparátem. Vysvětlíme, že teď půjdeme na krátkou procházku, a jejich úkolem bude zachytit, co se na procházce dělo, co viděly apod. S dětmi můžeme fotografovat i ve třídě.
  • Nejlépe přes e-mail pošleme fotografie z mobilů na počítač, ze kterého můžeme promítat pro celou třídu (nebo přes aplikaci Teams či jiné podobné rozhraní, které používá škola) a necháme skupiny odprezentovat, co nafotily a proč. 
  • Celá třída pak porovnává, jaké různé fotografie jednotlivé skupiny vyfotily. Vysvětlujeme, že i když fotografie působí, jakože zachycuje svět takový, jaký je, vždycky záleží na tom, na co se zaměřil fotograf, protože ve fotce nemůžeme pojmout celý svět, jen jeho část. To opět dokládáme i na fotkách skupin – z jedné jediné procházky vznikla spousta odlišných fotek – každý vnímáme svět trochu jinak.
  • S tímto vědomím se pak podíváme na postřehy o rozdílech fotografie a obrázkem z úvodu hodiny a znovu o nich debatujeme – změnily by na tom děti něco? Není si fotka s obrázkem přeci jen v něčem podobná?

Reflexe hodiny: Připomeňte si, o čem jsme si dnes povídali. Diskutujte ve dvojicích a zkuste si vzpomenout, proč fotografie nemusí ukazovat svět takový, jaký skutečně je.

Tipy pro rodiče: 

Dnes si děti na procházce vyzkoušely práci fotografa. Následně jsme se bavili o tom, že stejně jako malíři obrazů, i každý fotograf se zaměřuje na různé detaily. 

  1. Kde jste byli na procházce? 
  2. Baví tě víc fotit, nebo kreslit? Proč? 
  3. Je jednodušší focení, nebo kreslení? Proč?
  4. Cvičení s fotografováním procházky si můžete vyzkoušet i v rodině. Po procházce pak srovnejte různé fotky, které jste každý nafotil.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *