Koncepce mediální výchovy – 13. hodina: Králové pod pokličkou
Cíle:
- Spolupráce
- Práce se zdroji
- Formulace myšlenek
- Poskytování zpětné vazby
Předmět:
- Dějepis
Průběh hodiny:
Začínáme metodou čtyř rohů, kdy v každém rohu třídy je připraven velký papír s jednou otázkou. Návrhy otázek:
- Jak vypadal běžný den sedláka ve středověku v 15. století
- Jaká činnost dělala lidem v 15. století největší radost?
- Čím si běžní lidé vydělávali peníze v 15. století?
- Po čem nejvíce toužili běžní lidé v 15. století?
Žáci chodí volně kolem papíru a zapisují na ně své poznatky a myšlenky. Po pár minutách aktivitu zastavíme a čteme jednotlivé myšlenky, které se objevily na papírech. V případě nejasností pojmy a myšlenky vysvětlíme, slovo necháváme primárně žákům.
V druhé části hodiny mají žáci se za úkol rozdělit do trojic a vybrat si jednoho libovolného českého krále. Na něj následně vytváří SWOT analýzu, informace mají možnost vyhledat na internetu či v knížce, musí ovšem uvést zdroj ze kterého informace čerpali. Žákům necháváme deset až patnáct minut na zpracování.
Poté co žáci napíší jednotlivé silné a slabé stránky, příležitosti které panovník využil a jaké pro něj byly největší hrozby tehdejší doby, tak skupinky postupně prezentují, na prezentaci mají dvě minuty času. Ve skupince se zároveň domluví na tom, kdo bude prezentátor a kdo bude hlídat čas práce a prezentace. Posluchači mají za úkol napsat každý dvě pozitivní věci na prezentaci a jednu radu ke zlepšení.
Tabulka pro SWOT analýzu:
Silné stránky: | Slabé stránky: |
Příležitosti: | Hrozby: |
Tipy pro rodiče:
Dnes jsme se bavili o životě za časů králů, řešili jsme jejich životy i životy obyčejných lidí. Děti si vyzkoušely způsob práce pomocí SWOT analýzy.
- Chtěl/a bys žít v 15.století? Proč? Proč ne?
- Který král tě dnes nejvíce zaujal?
- Vyhovovala ti SWOT analýza? Jak se dělá?