Koncepce mediální výchovy – 14. hodina: Testovat, či netestovat? To je oč tu běží!
Cíle:
- Práce se zdroji
- Argumentování
- Nahlížení na situaci z různých pohledů
- Změna názoru
- Obhajoba svého názoru
Předmět:
- Biologie
- Chemie
Průběh hodiny:
Začínáme metodou volného psaní, v druhé části hodiny postupujeme pomocí diskuzní pavučiny.
Volné psaní
Na tabuli napíšeme větu: Jak probíhá testování léků. Následně vyzveme žáky, aby na svůj papír napsali, cokoliv je k tomuto tématu napadne, jedná se o metodu volného psaní. Zdůrazňujeme, že žádná odpověď není špatně a ať zapisují vše, co je k tématu napadne. Necháme žáky psát přibližně 5 minut.
Diskuzní pavučina
Na tabuli napíšeme otázku: Testování léků na zvířatech má být zakázáno.
Žákům zadáme za úkol, aby napsali alespoň dva argumenty pro toto tvrzení a dva proti. Žákům necháme prostor se nad tématem zamyslet, mohou argumenty hledat i na internetu.
Následně se žáci seskupí do dvojic a představí si své argumenty, každý z nich si zapíše argumenty, které jej u jeho spolužáka zaujaly. To samé následně žáci udělají ve čtveřicích.
Poté ve třídě uděláme pomyslnou čáru, jedna strana znázorňuje tvrzení pro a druhá tvrzení proti, prostředek značí takzvanou neutrální zónu.
Žáci se v této chvíli přiřadí k jedné straně názoru. Jednotlivé strany si postupně čtou své argumenty, druhá strana má možnost krátce reagovat a vyvracet je.
Po přečtení všech argumentů dáme žákům prostor změnit svou skupinku
Aktivita končí tím, že žák si napíše do sešitu, proč zastává toto stanovisko a proč je důležité respektovat názor ostatních.
Reflexe hodiny: Každý žák má za úkol napsat na lísteček jeden argument z obou stran, který mu během diskuze připadal nejsilnější. Lístečky následně můžeme vylepit ve třídě pro inspiraci a další práci související s tématem.
Tipy pro rodiče:
Žáci dnes diskutovali o složitém tématu, kde se snažili zamyslet nad názory pro i proti a nahlížet tak na situaci z různých úhlů pohledu. Následně své argumenty obhajovali před ostatními.
- Jaký je tvůj názor na testování léků na zvířatech a proč?
- Byl nějaký argument ve třídě, který tě zaujal?
- Zkuste s dětmi diskutovat o různých tématech, snažte se cíleně hledat argumenty pro obě strany názoru.