Koncepce mediální výchovy – 6. hodina: Emoce a jejich příčiny
Cíle:
- Vcítění se do druhého
- Emoční gramotnost/inteligence
Předmět:
- Člověk a příroda
- Člověk a jeho svět
Materiály
V učebnici budou smajlíci zvýrazňující emoce: radost, smutek, nervozitu, zahanbenost, stydlivost, přemýšlivost, nadšení (nejlépe na tvrdší papír, z něhož pak půjdou vystřihnout kartičky).
Zadání: vyberte si jednoho smajlíka a zkuste jej zahrát ostatním spolužákům.
Průběh hodiny:
- Ve třídě děti usadíme do velkého kruhu a nejprve je vyzveme, aby každý postupně jedním slovem řekl, jak se momentálně cítí, čímž si děti připomenou jednoslovné názvy emocí. Spolu s názvem emoce můžeme také přidat to, aby stručně řekly, proč se tak cítí (např.: radost, protože jsem minulou hodinu dostal/a jedničku z matematiky).
- Na závěr kolečka vyzveme děti, aby buď zvedly palec, pokud jsou veselé, daly ho dolů, pokud jsou spíše smutné, nebo aby ukázaly jen pěst, pokud se cítí neutrálně.
- Poté děti vyzveme, aby dávaly příklady důvodů, proč jsou lidé smutní (špatně se vyspali, dostali špatnou známku, mají hlad, mají nemocnou babičku….), proč veselí, a odpovědi zapisujeme na tabuli či ideálně na velký papír uprostřed kruhu.
- Děti pak rozdělíme do skupin po 7. Z kartiček z učebnice si každý člen skupiny vytáhne jednu emoci, kterou potom napodobuje a spolužáci se ji snaží uhodnout. Takto se vystřídají všichni ve skupině.
- Společně potom děti vymýšlí příklady, kdy se takto mohou cítit.
- V závěru hodiny si děti krátce zahrají na babu. Kdo bude chycený, musí se zastavit a tvářit se smutně. Zachránit ho může kamarád, který se ho dotkne a řekne: “Ty jsi můj smutný kamarád (smutná kamarádka).” Poté se dítě může opět přidat do hry.
Reflexe hodiny: Nakreslete pět věcí, které vás obvykle rozveselí (může to být oblíbené jídlo, domácí mazlíček nebo třeba kamarád).
Tipy pro rodiče:
Dnes jsme si na hodině připomněli různé typy emocí a také důvody, které nás ke konkrétním emocím vedou.
- Jaké znáš typy emocí?
- V rodině si řekněte, co vás doma rozesmutňuje/rozveseluje.
- Je něco, za co se stydíš? Proč? Jak bychom to mohli změnit?